03 octubre 2012

cbs - 46 - być: ser i estar

Coffee Break Spanish 46



serestar
yosoyestoy
eresestás
él/ella/ustedesestá
nosotros/nosotrassomosestamos
vosotros/vosotrassoisestáis
ellos/ellas/ustedessonestán


Estoy harto de la lluvia escotesa - mam dość szkockiego deszczu

estar - używamy w tymczasowych sytuacjach, określając tymczasowe uczucia, np. 
¿Como estás?
estoy cansada - jestem zmęczona
estoy contenta - jestem zadowolona
estoy deprimido - jestem przygnębiony
estoy triste - jestem smutny

En el momento Jorge, estoy contenta.

estar - używamy jeśli mówimy o jakimś miejscu (nawet jeśli nie jest tymczasowe)

En este momento estamos en el estudio. El estudio está en Escotia.
Madrid está en España
Nosotros estamos en el estudio.
      
ser - używamy w innych niż powyższe, używamy dla stałych cech, zawodów, wyznania, narodowości
soy escotes  
soy profesor
tu eres estudiante 
es honrado - jest uczciwy
es católica - jest katolikiem
es mexicano
es una persona contenta, pero en este momento esta triste - jest szczęśliwą osobą, ale teraz jest smutna

soy Mark
soy el padre de Mathiew
soy Kara
soy la hija de mi madre
soy alto
soy viejo
eres joven 
soy moreno

ser - używamy również dla określenia czasu, kosztu
    
son las dos de la madrugada
son dos euros


Jakiego czasownika użyjesz soy czy estar:
1. Jestem Szkotem.                                 soy
2. Ona jest smutna.                                 estar
3. To kosztuje 10 pesos.                         soy
4. Luisa jest na basenie.                         estar
5. Rzym jest we Włoszech.                     estar
6. "Ser i estar" - to jest łatwe.                  soy







2 comentarios:

  1. łe, myślałam, że to będzie coś o beeg cheese... ;)

    ResponderEliminar
  2. to masz na pocieszenie: http://www.youtube.com/watch?v=20a6piwT2ic z tłumaczeniem na hiszpański! :D

    ResponderEliminar